Hoe kun je in een programmatische aanpak digitale vaardigheden de aandacht voor het thema minder vrijblijvend maar wel leuker maken voor medewerkers?
- Verzin een aantal leuke leeractiviteiten en koppel daar punten aan, aan de hand van de tijd die het vraagt van medewerkers om de activiteit te doorlopen.
- Zorg ervoor dat er aanbod is met een verschillend aantal punten, dus zowel kleine als grote leeractiviteiten.
- Zorg dat er aanbod is voor beginners en gevorderden en voor mensen die techminded zijn en mensen die dat niet zijn (denk aan de 4 typen technologiegebruikers van Vilans).
- Spreek met het MT af hoeveel punten elke medewerker dat jaar moet maken om een volle strippenkaart te hebben, bijvoorbeeld 10 in 2 jaar.
- Organiseer de activiteiten met enige regelmaat verspreid over twee jaar tijd zodat mensen ook echt een kans hebben om de kaart vol te krijgen.
- Zorg dat je stempels hebt waarmee je de stempelkaart (analoog of digitaal😉) kunt zetten.
- Maak afspraken met team Opleiden om de volle kaart te kunnen uploaden in het LeerManagementSysteem.
- Betrek de leidinggevenden om medewerkers te enthousiasmeren.
- Zorg dat nieuwe medewerkers meteen aangehaakt worden!
Een paar ideeën voor wat je zou kunnen aanbieden:
– deelname aan een digitipsessie van een half uur – 1 punt
– een training Excel volgen van een dagdeel – 4 punten
– de escaperoom Digihelden spelen – 2 punten
– meedoen aan de lunchquiz over ehealth – 1 punt
– masterclass Teams voor profi’s – 2 punten
– cursus ECD/ EPD – 4 punten
– coachingsgesprek digicoach 3 kwartier – 2 punten
– lezing of webinar bijwonen over de zorg van de toekomst – 1 punt
– demo bijwonen van de medicijndispencer in het innovatielab – 1 punt
of kijk in het boek ‘Tikje blauw met een kloddertje roze’ om inspiratie op te doen voor activiteiten.
Ooit kwamen stagiaires met de basis van dit idee maar helaas voerden ze het niet uit!
Jij wel? Laat het ons weten!