Inge van Viersen is digitaal consultant bij The Linking Pin en trainer digicoach/intervisiebegeleider voor Buro StrakZ. Ze helpt bedrijven als projectleider bij digitale transformaties en het implementeren van softwareoplossingen zoals bijvoorbeeld online platforms en Microsoft 365. Ze is de ‘linking pin’ tussen organisatie en de techneuten, vandaar haar bedrijfsnaam.

Inge is onze teamnerd bij Buro StrakZ! Hebben wij zelf digitale vragen, dan roepen we heel hard: Ingeeeeee HELP”, zeker als het over Teams gaat.

Kip of het ei?

Sinds Inge als trainer voor ons werkt is ze zich nog meer bewust geworden van de noodzaak voor aandacht voor digitale vaardigheden in software trajecten. Binnen en buiten de zorg! Ze vertelt:
“Er is echt veel te weinig aandacht voor vanuit de ICT-kant. Problemen rondom digitale vaardigheden spelen echt niet alleen op de werkvloer, maar ook bij directie, management en Raad van Bestuur.

Er wordt te weinig tijd besteed aan training, of probeertijd gefaciliteerd. En als digicoaches worden ingezet hebben die vaak niet veel uren. Medewerkers die niet digivaardig zijn komen in een soort kip-ei-verhaal terecht. Ze zeggen ‘Ik heb het te druk om aan mijn digitale vaardigheden te werken’. Maar als ze aan hun digitale vaardigheden zouden werken, dan zouden ze minder druk zijn”.

“Er is echt veel winst te behalen”, vervolgt Inge. “In de praktijk zie ik dat veel mensen, óók op kantoor, regelmatig een uur per dag zitten te prutsen omdat ze niet weten hoe dingen werken of iets handiger zouden kunnen doen. Dit zorgt naast tijdsverlies ook voor onnodige irritatie. Techniek is tegenwoordig namelijk vaak niet meer de beperkende factor, dat zijn mensen. Het is de kunst om de balans te vinden. Dit houdt in applicaties gebruiksvriendelijker maken en tegelijkertijd de digitale vaardigheden van medewerkers verbeteren.

Je weet niet wat je niet weet
In trainingen van Buro StrakZ komen de vier typen technologiegebruikers aan bod. (Vilans en StrakZ)


Nerdzone
Inge: “Ik denk dat heel veel mensen en organisaties denken dat ze digivaardige professionals hebben, maar dat dit stiekem toch meer neigt aarzelende technologiegebruikers. Je weet namelijk niet, wat je niet weet. Een secretaresse kan bijvoorbeeld als digivaardige professional bestempeld worden binnen een niet zo digivaardige organisatie, terwijl als deze secretaresse bij een zeer digivaardige organisatie aan de slag gaat, wordt zij ervaren als aarzelende technologiegebruiker.

Inge heeft haar eigen kennis rondom digitale starters enorm vergroot en geleerd hoe niet-digivaardige mensen het liefste leren. “Ook ben ik me nu beter bewust ben van de schaamte en het taboe. Daardoor kan ik beter met weerstand omgaan. Of dat zich nou afspeelt op de werkvloer of in het management. Het gevaar van veel werken met techneuten is dat je zelf ook bepaald jargon gaat gebruiken en verwachtingen gaat hebben van gebruikers. Trainer zijn voor Buro Strakz houdt mij goed in contact met degenen waar we het voor doen, de eindgebruikers! En al lachend: “Ik dwaal zeg maar wat minder af in de nerdzone 😁.

Wat zijn Inge’s belangrijkste adviezen voor mensen in een ICT-gerelateerde functie die nieuwe applicaties introduceren?

  1. Zorg dat een gedegen adoptieplan onderdeel uitmaakt van het projectplan van de nieuwe oplossing.
  2. Leg de context uit van je product en het nut voor de gebruiker. Hoe staat deze applicatie bijvoorbeeld in verhouding tot andere producten?
  3. Laat medewerkers het programma eerst even zien en toon de belangrijkste functies. Overstelp ze niet meteen met alle details in het gebruik van de applicatie want die nemen ze op dat moment niet op.
  4. Maak een video wiki met korte filmpjes van handelingen, zodat medewerkers op ieder moment dat ze het nodig hebben die kunnen terugkijken.
  5. Start een Teams kanaal waar mensen doorlopend vragen kunnen stellen en feedback kunnen geven. Zorg ook voor bemensing om iets te kunnen doen met de feedback 😁.
  6. Ga er niet van uit mensen basiskennis hebben over dingen als het werken in de Cloud e.d. Werk dus ook aan de benodigde basisvaardigheden die ‘onder de applicatie’ zitten.
  7. Leer mensen digi-logisch te leren denken in plaats van trainingen te geven en handleidingen vol te schrijven met waar een medewerker links en vervolgens rechts moet klikken. Mensen kunnen het beter écht leren begrijpen dan een trucje leren. Zeker nu de meeste applicaties Cloud oplossingen zijn, is er nogal eens sprake van een update waardoor het trucje om de haverklap niet meer kan werken. In de breedte investeren in digitale vaardigheden kost tijd in het begin maar heeft een ongekend rendement!
  8. En last but not least: zet vooral digicoaches in J