Hoe meer kopjes koffie drinken helpt bij de inzet van zorgtechnologie
Een interview met zorginnovator en koffiedrinker Ralph Bouman.

Ralph Bouman houdt van digitale dingen in de zorg. Hij heeft gezien wat zorgtechnologie maar ook het internet kan betekenen in het leven van mensen. Heel simpel: dat als je ergens op klikt, er iets gebeurt dat je helpt. En daarom houdt hij zich met enthousiasme professioneel bezig met zorginnovatie, zorgtechnologie en communicatie. Hij helpt mensen op de werkvloer en patiënten/cliënten door met de inzet van technologie hun leven en werk een stukje leuker en mooier te maken. Graag luistert hij naar de vraag van de werkvloer en onderzoekt wat technologie kan bijdragen in een mogelijke oplossing. En dan het liefst kijkend naar de huidige technologie. Er is al zoveel naar zijn mening. Hij vindt het vanuit zijn achtergrond in de communicatie heel belangrijk dat technologie supermakkelijk en aantrekkelijk is in gebruik. Dat goed luisteren en vertalen deed hij al in de ziekenhuiswereld, thuiszorg, ambulancezorg en de verpleeghuiszorg.

Meer vrijheid en waardevolle data

Zijn jonge dochters vinden hem een techfreak. Naast de enorme voorraad sneakers die hij heeft, heeft hij allerlei technische snufjes rondom speakers, lampen, wearables, computers. “Natuurlijk alleen van Apple”, vertelt hij lachend, “want die hebben aandacht voor privacy en juist ook dat aantrekkelijke: Het werkt gewoon.”

Ralph vertelt: “Privé gebruiken we allemaal al zoveel slimmigheden. Het zou raar zijn als we die niet in de zorg terug laten komen. Technologie is niet de oplossing voor alles. Sommige toepassingen worden overschat maar er zijn ook mooie oplossingen die worden onderschat. Er is nog zoveel te winnen. Het hoeft niet altijd een probleem op te lossen. Je mag ook echt wel eens iets gebruiken omdat het gewoon supercool is”. Ralph zag in zijn werk voor ouderen en de mantel daaromheen dat de technologie die ervoor zorgt dat mensen meer zelfredzaamheid en vrijheid krijgen een enorme waarde heeft. De data die dat ook oplevert is ongelooflijk waardevol.

Iedereen moet over basiskennis beschikken
Wat moet een gemiddelde zorgprofessional weten over al die oplossingen wat Ralph betreft?

“Als je in de zorg werkt moet je weten hoe een computer en een smartphone werkt en alle voorkomende basisvaardigheden daarom heen beheersen. Er moet aandacht zijn voor de mensen die de snelheid van technologische ontwikkelingen niet of niet helemaal bij hebben kunnen houden. Daarnaast moet iedereen al vanaf de inwerkperiode gevoed moet worden met basiskennis eHealth. En dat moet periodiek terug komen. Net als de verplichte verpleegkundige handelingen. Mensen moeten weten wat zorg op afstand is, kennis hebben over data, privacy, enz.”

Spelend leren op de bank

Ralph heeft de Kennisgame Zorgtechnologie FactZ getest, een game waarmee zorgprofessionals spelenderwijs hun kennis vergroten over zorgtechnologie en eHealth. Ralph is enthousiast over die ontwikkeling. “De game laat de zorg en ICT-wereld in elkaar overlopen. Dat is de wereld van nu en zeker die van de toekomst. Technologie moet een onderdeel worden van het curriculum. Ook in een zorgorganisatie. En dat kun je volgens mij heel goed bereiken door zo’n game te laten doen door de zorgprofessionals. Zo krijgen ze een beeld van wat er al is, maar ook wat je er mee kunt, waar je rekening mee moet houden en wat voordelen en nadelen zijn. De game vergoot de kennis maar helpt medewerkers ook om in hun dagelijkse werk te denken ‘Hé, nu zou ik eens de innovatiecollega in kunnen schakelen om mee te denken’. Zo leren ze een goede gesprekspartner te zijn als verpleegkundige”.

Elke monteur moet weten hoe  een auto werkt maar sommigen zijn daarnaast gespecialiseerd in Ford of Tesla. Dat geldt ook voor de zorg. Iedereen moet basiskennis hebben maar er zullen ook functies komen zoals de i-Nurse die daar wat specialistischer in is en  daarnaast ook nog zorg leveren.
De kennisgame kun je overal spelen op een tijd die jou uitkomt. En omdat je ook nog tegen elkaar kunt strijden op de afdeling creëer je competitie maar ook awareness.  Veel leuker dan met 60 man in een zaal zitten en eenmalig een training volgen. “Misschien gaat de game mijn werk wel overbodig maken”, zegt hij lachend. “Dat is toch mooi!”
Ralph hoopt dat medewerkers die nog niet zoveel ervaring hebben met zorgtechnologie aan allerlei mouwen gaan trekken van mensen die iets doen op dit gebied en samen gaan koffie drinken en naar elkaar gaan luisteren. “Heb het lef om hulpvragen te stellen en collega’s in te schakelen als je iets niet weet op het gebied van technologie. Kijk of je samen iets kunt creëren of bel de Raad van Bestuur met je wensen op het gebied van zorgtechnologie. Klop gewoon op hun deur. Maak jezelf niet klein als zorgprofessional maar zie dat je het belangrijkste bent in de organisatie. Vergroot je kennis (bijvoorbeeld op social media) en deel je ideeën! Je zou toch een hele slechte RvB zijn als je nee zegt tegen zo’n kopje koffie? En daarna moet de RvB  die mensen vervolgens de ruimte geven om zichzelf en hun ideeën verder door te ontwikkelen.
Thee mag ook.

 

Koffie drinken met Ralph? https://www.linkedin.com/in/ralphbouman/

Wil je zijn digitale blooper lezen? Kijk op Als je het zo goed weet, doe het dan lekker zelf joh! – Buro Strakz

Meer weten over FactZ, kennisgame zorgtechnologie? Www.factzgame.nl